قیمت کمپرسور آلمانی اسکرو بیتزر چیلر

مهم ترین موضوع در مورد کمپرسور اسکرو بیتزر طول عمر آن است

طول عمر زیاد در مورد کمپرسور های سرمایشی اصلی ترین چیقیمت کمپرسور آلمانی اسکرو بیتزر چیلرزی است که خریداران را جذب میکند .

کمپرسور اسکرو بیتزر خرابی کمی دارد زیرا ساختار داخلی آسانی دارد ، کمپرسور اسکرو مثل کمپرسور پیستونی تعداد زیادی قطعات متحرک ندارد و فقط دو اسکرو کنار هم میچرخند .

کلمه اسکرو کمی ظاهر حرف را سخت کرده است اسکرو در واقع کلمه انگلیسی پیچ است در کمپرسور اسکرو بیتزر دو مارپیچ کنار هم میچرخند و گاز را به طرف جلو هدایت میکنند.

همچنین کمپرسور اسکرو سوپاپ ندارد و میشود گفت از یک روغن غلیظ برای جلوگیری از گاز فشرده شده استفاده میشود و از یک شیر یک طرفه از برگشت کلی گاز جلوگیری میشود

وقتی مارپیچ ها میچرخند حفره هایی بین آنها ایجاد میشود که با ادامه چرخش حفره ها به جلو رفته و کوچک شد و یکباره ناپدید میشوند این موضوع باعث میشود گاز داخل حفره فشرده شده و به سمت لوله فشار بالا هدایت شوند.

این ساختار آسان خرابی کمی دارد اصطکاک کمی دارد قطعات متحرک کمی دارد در نتیجه طول عمر زیادی دارد مخصوصا که اگر به خوبی ساخته شده باشد به این معنی که فاصله های اسکرو ها دقیق باشد از آلیاژ خوبی استفاده شده باشد و همچنین از روغن خوبی برای روغن کاری استفاده شود .

که شرکت بیتزر آلمان تمام اینها را با دقت بسیار زیاد رعایت میکند و با کیفیت ترین کمپرسور ها را ارائه میکند و کمپرسور های اسکرو اصلی بیتزر ساخت آلمان طول عمر خیلی زیاد و خرابی خیلی کمی دارند.

کمپرسور اسکرو بیتزر از دو مارپیچ برای فشرده سازی گاز مبرد استفاده میکند ، این فقط مخصوص شرکت بیتزر نیست بلکه یک موضوع عمومی است شرکت های زیادی از این روش استفاده میکنند ،

بعضی کمپرسور های اسکرو فقط یک مارپیچ دارند ولی اکثرا دارای دو مارپیچ بصورت نر و ماده دارند .

کمپرس کردن گاز با روش اسکرو بسیار مرسوم است و برای فشرده سازی هوا نیز بسیار متداول است ، منظور از هوا کمپرسور باد است .

کمپرسور باد که هوا را فشرده میکند اگر برای اهداف ساخته شده باشد مثل کمپرسور های آپاراتی ها عموما با پیستون هوا را فشرده میکنند ولی در جایی که مصرف زیاد است از کمپرسور های مارپیچی اسکرو استفاده میشود مثلا شرکت های صنعتی بزرگ که مصرف زیادی دارند مثل شرکت های صنایع غذایی یا خودرو سازی و سایر کارگاههای بزرگ از کمپرسور های اسکرو استفاده میکنند .

در واقع هر جا که مصرف زیاد است از کمپرسور های اسکرو و هر جا مصرف کم است از کمپرسور های پیستوتی استفاده می شود .

در صنعت سرمایش هم برای جاهایی که مقدار زیادی سرمایش نیاز است مثل ساختمان های بزرگ روش معقول تر استفاده از کمپرسور های اسکرو است ولی در جاهایی که مقدار کمی سرمایش مورد نیاز است مثل یخچال ها و سرد خانه ها از کمپرسور پیستونی استفاده می شود ، البته این موضوع دلایل دیگری هم دارد که بعضی از آنها در ادامه گفته می شود .

دیگر اینکه روش کمپرس کردن با مار پیچ مخصوص گاز ها نیست برای انتقال مایعات هم استفاده می شود ولی کمتر مرسوم است و ساز و کار مخصوص به خود را دارد.

در ادامه بیشتر در مورد اسکرو ها و مخصوصا اسکرو های تراکمی سرمایش و کمپرسورهای اسکرو بیتزر صحبت خواهیم کرد .

کم مصرف بودن کمپرسور اسکرو بیتزر

کمپرسور های اسکرو برای انجام کار خود قطعات متحرک کمی دارند ، و از روش آسانی برای فشرده کردن گاز استفاده میکنند ، برای همین مصرف برق کمتر و خرابی کمتر و طول عمر بیشتری دارند ،

در اینجا فرض این است که همه میدانیم چرا ما نیاز داریم گاز را فشرده کنیم تا به سرمایش برسیم و در این سایت نوشته های زیادی برای پاسخ به این سوال وجود دارد .

برای اینکه بیشتر به موضوع کم مصرف بود اسکرو ها دقت کنیم باز دوباره باید به اصل روش تراکم گاز ها با اسکرو توجه کنیم .

برای همین کمپرسور های اسکرو را با اصلی ترین رقیب یعنی کمپرسور های پیستونی مقایسه میکنیم .

کمپرسور های پیستونی میل لنگ شاتون سوپاپ پیستون رینگ گژن پین پمپ روغن و کلی تجهیزات اضافی دارند که برای به حرکت در آوردن آنها به برق نیاز است . ولی کمپرسور اسکرو فقط دو مارپیچ کوچک دارد که با جایی هم بر خورد و سایش ندارند و به صورت هرز میچرخند و فقط گاز داخل شیار های مار پیچ ها گیر افتاده و به جلو رانده شده و فشرده میشود .

از دیگر فرق های کمپرسور اسکرو با کمپرسور پیستونی که باعث کم مصرف شدن اسکرو نسبت به پیستونی می شود موضوع استارت اولیه است .

کمپرسور اسکرو میتواند به راحتی راه اندازی شود چون وزن قطعات متحرک کم است و حتی میتواند با سیستم های راه اندازی نرم به راحتی شروع به چرخش کند ولی کمپرسور پیستونی در لحظه راه اندازه پنج برابر بیشتر از نرمال برق مصرف میکند که البته این به خود کمپر سور و سایر تجهیزات فشار وارد میکند و ضربه میزند و خرابی ها را زیاد میکند و هزینه سرویس و نگهداری را زیاد میکند .

دیگر این که در حال کار نیز به دلایل خارجی مصرف برق کمپرسور اسکرو نسبت به مصرف برق کمپرسور پیستونی کمتر است مثلا ما مجبوریم یک کمپرسور بزرگ برای سخت ترین شرایط خریداری کنیم . مثلا باید ظهر گرمترین روز سال را در نظر بگیریم و یک کمپرسور بخریم که بتواند در چنین شرایطی تمام نیاز ما را تامین کند ،

ولی واقعیت این است که شب ها سرد است و همینطور همه فصول سال کاملا گرم نیست ولی،کمپرسور پیستونی با ظرفیت صد در صد کار کرده و برق مصرف میکند .

البته موضوع زمان خاموش شدن کمپرسور ها به دلیل اتومات کردن موضوع جداگانه ای است و همه کمپرسور ها در هوای سرد تر زمان خاموشی بیشتری دارند ما در اینجا در مورد مصرف برق کمپرسور های روشن صحبت میکنیم .

کمپرسور های پیستونی وقتی روشن هستند عموما با تمام توان روشن هستند و از تمام توان مصرفی خود برای مصرف برق استفاده میکنند در واقع سیستم های کنترل ظرفیت خوبی ندارند و و مهم تر اینکه روش های کابردی ای برای کنترل ظرفیت کمپرسور پیستونی وجود ندارد و روش های مرسوم هم سرمایش را کنترل کرده و کمتر میکنند ولی اثر زیادی روی مصرف برق ندارند مثلا یک شیر برقی باز شده و گاز کمپرس شده دوباره به پشت کمپرسور برمیگردد ، ولی برای کمپرسور های اسکرو روش های موثری وجود دارد که فقط از کمپرسور به اندازه ای که نیاز هست استفاده شود و فقط به اندازه ای که نیاز است برق مصرف شود.

کمپرسور های اسکرو روش های موثر و خوبی برای کنترل ظرفیت دارند به این معنی که دقیقا به اندازه مورد نیاز مورد استفاده قرار میگیرند مثلا در لحظه شروع میتوان با ۲۵ در صد از ظرفیت روشن کرد.

یا میتوان با اینورتر به عنوان دستگاهی که تعداد چرخش اسکرو ها را کنترل میکند فقط به اندازه نیاز دور موتور را کنترل کرد مثلا در فصل های سرد کمتر از کمپرسور استفاده کرد یا شب ها که هوا سرد است تعداد چرخش موتور را کم کرد وقتی موتور با دور موتور پایین کار کند مصرف برق کم میشود و صدا ولرزش هم کم می شود و میتوان برای دستگاه نایت مود یا حالت کار در شب که کم صدا و کم مصرف است تعیین کرد.

در حالی که اگر برای کمپرسورهای پیستونی دور موتور را کم کنیم به یکباره کمپرسور کارایی خود را از دست میدهد مثلا سوپاپ ها خوب عمل نمیکنند یا پمپ روغن خوب عمل نمیکند و اساسا خود کمپرسور کارایی خود را از دست میدهد و در مورد کمپرسور پیستونی کنترل ظرفیت به این صورت است که کمپرسور یا باید روشن باشد یا خاموش البته روشهای کنترل ظرفیت وجود دارد ولی بیشتر جنبه کارایی در موارد خاص دارد و نمیتوان با کنترل ظرفیت کمپرسور پیستونی مصرف برق را به نحو مطلوبی کم کرد.

کم صدا و کم لرزش بودن کمپرسور اسکرو بیتزر

کمپرسور اسکرو بیتزر کمپرسوری کم صدا و کم لرزش است ، این موضوع باز بر میگردد به اصل ساختار کمپرسور های اسکرو که قطعات زیادی بذای تولید صدا و لرزش ندارند و فقط دو اسکرو با شیارهای نسبتا ریز که با صدا و لرزش کمی گاز را به سمت جلو هدایت کرده و متراکم میکنند .

البته یک موضوع در مورد صدا و لرزش کمپرسور های اسکرو مارپیچی وجود دارد و آن اینکه موتور های آنها نسبت به کمپرسورهای پیستونی با دور بالا تری میچرخند یعنی لازمه کمپرس کردن گاز با اسکرو دور موتور بالاست مثلا عموما کمپرسور های پیستوتی ۱۵۰۰ دور در دقیقه میچرخند و کمپرسور های اسکرو ۳۰۰۰ دور در دقیقه،

حالا این دور موتور بالا مسایل مربوط به خود را دارد مثلا نیاز دارد که قطعات با دقت بیشتری بالانس باشند و کمی خارج بودن از بالانس صدا و لرزش زیادی تولید میکند و طول عمر تجهیزات و بلبرینگ ها را کم کرده مصرف برق را زیاد میکند و در نهایت طول عمر کلی سیستم خیلی کم می شود .

به این معنی که کمپرسور های اسکرو ساختار بسیار ظریفی دارند و دقت ساخت و دقت ماشین کاری بالایی برای ساخت آنها لازم است و فقط صرف اسکرو بودن کافی نیست.

شرکت بیتزر آلمان تمام موارد بیان شده را رعایت میکند و به همین دلیل است که خرید کمپرسور های متفرقه و غیر اصلی به هیچ وجه توصیه نمی شود .

قیمت اولیه زیاد کمپرسور اسکرو بیتزر

سیستم استفاده از مارپیچ در ظاهر سیستم آسانی برای فشرده سازی گاز ها محسوب میشود ولی ساخت اسکرو ها یک پروسه پیچیده و گران قیمت است و چون لازم است که اسکرو ها با دور بالا بچرخند و گاز متراکم شده دمای بالایی دارد بلبرینگ های خاص و گران قیمتی لازم است و چون سوپاپ ندارد از روغن غلیظ،و گران قیمت استفاده می شود . دیگر اینکه مقدار زیادی از روغن در فرایند تراکم به صورت قطعات ریز یا پودر با گاز مبرد ترکیب میشود در نتیجه به یک سیستم جدا سازی روغن از گاز نیاز داریم تا بتواند دوبار روغن را به اطراف اسکرو برگرداند .

کمپرسور اسکرو اجزاء دیگری مثل فیلتر ها و اجزا کنترل ظرفیت نیز دارد.

تمام اینها اجزاء جانبی و گران قیمتی هستند که قیمت نهایی کمپرسور اسکرو را بالا میبرد و عملا باعث میشوند که استفاده از کمپرسور اسکرو برای کارهای کوچک اقتصادی نباشد.

و عملا کمپرسور های اسکرو کوچک تر از ۵۰ تن تبرید در بازار وجود ندارد زیرا قیمت ساخت آن بالاست و اگر هم ساخته شوند کسی تمایلی برای خرید آن ندارد.

در حالی که امکان ساخت کمپرسور های پیستونی کوچک و ارزان برای کارهای کوچک وجود دارد .

و همچنین مقدار مصرف برق برای کارهای کوچک قابل چشم پوشی است ولی در مقیاس های بزرگ به بهینه سازی مصرف برق توجه بیشتری می شود.

کمیاب بودن متخصص و گران قیمت بودن کمپرسور اسکرو بیتزر

یکی از پر اهمیت ترین موضوعات در مورد سیستم های سرمایش تراکمی موضوع سرویس نگهداری از تجهیزات است ،

تعمیر نگهداری تقریبا تمام سیستم های سرمایشی کار پیچیده و سختی است .

گاهی یک کمپرسور کوچک پیستونی با مشکلی مواجه میشود که رفع آن فقط از عهده کسی بر می آید که از قبل تمام مفاهیم فیزیکی تبرید را بداند با مکانیک سیستم های تبرید تراکمی و سیستم های کنترلی برقی کمپرسور آشنا باشد .

این موضوع در مورد کمپرسور های اسکرو در مرحله پیشرفته تری قرار دارد .

عموما افرادی که در خدمات مربوط به سیستم های سرمایشی فعالیت میکنند به صورت تجربی فقط با خدمات ابتدایی سیستم های سرمایشی آشنا هستند.

مثلا دوره کولر گازی دیده اند یا تجربی یاد گرفته اند و همان اطلاعات مربوط به کولر گازی و یخچال را در مورد سرد خانه ها هم استفاده میکنند و البته تا حدی هم کارایی دارد.

و عده ای که کاملا با مسایل فنی چیلر ها و سردخانه ها آشنا هستند معمولا در قالب مسول فنی شرکت ها فعالیت میکنند و دسترسی به شماره تلفن آنها عموما کار آسانی نیست .

و تقریبا هر دو گروه کار را بر روی سیستم های سرمایش پیستوتی آغاز میکنند و تقریبا هر دو گروه خدماتی در مورد سیستم های تراکمی با کمپرسور اسکرو ارایه نمیدهند و حتی اگر آنها بخواهند کار کنند عاقلانه نیست که اجازه انجام خدمات به افراد غیر متخصص کمپرسور اسکرو داده شود چون هزینه های دستکاری افراد نا آشنا از هزینه های خرابی خود کمپرسور بیشتر است .

در واقع یکی از بهترین گزینه ها سپردن تعمیر نگهداری تجهیزات به یک شرکت دارای صلاحیت به صورت سالانه و یا استفاده از نیروهای شناخته شده جهت خدمات دوره ای و سالانه است .

کمپرسور های اسکرو و مخصوصا کمپرسور های اسکرو بیتزر طول عمر خیلی زیادی دارند ولی شرط مهم این موضوع نگهداری صحیح و انحام خدمات دوره ای به موقع و صحیح با مواد و لوازم اصلی،و مخصوصا روغن اصلی انجام شود .

کمیاب بودن لوازم یدکی و قطعات داخلی کمپرسور اسکرو بیتزر

یکی دیگر از ایرادات مهم کمپرسور اسکرو بیتزر کمیاب بودن قطعات داخلی و جانبی آن در ایران و کشور های کمتر توسعه یافته است .

شرکت بیتزر در کشور های زیادی نمایندگی دارد و برای آنها خرید روغن و فیلتر و لوازم اصلی کمپرسور در دسترس است .

بعضی از لوازم و قطعات مواد حتی در صورت در حال کاربودن کمپرسور باید تعویض شوند مثل روغن و فیلتر باید پس از دوره ای کار تعویض شوند .که در ایران امکان خرید آن وجود دارد ولی چون نظارتی وجود ندارد و قطعات اصلی خیلی فیمت بالاتری دارد امکان اشتباه و خرید قطعات فیک وجود دارد.

تحریمی بودن قطعات کمپرسور اسکرو بیتزر

وقتی کمپرسور اسکرو کار میکند روغن با گاز ترکیب میشود و مقدار خیلی زیادی از این روغن از طریق اویل سپراتور و جداکننده روغن که در داخل کمپرسور تعبیه شده است دوباره برگردانده میشودولی به هر حال مقداری روغن در دراز مدت فرار میکند که باید سیستم به نحوی طراحی شود که بتواند به کمپرسور برگردد .

به هر حال در اثر کمبود روغن یا کهنه شدن روغن یا استفاده از روغن غیر اصلی ممکن است منجر به خرابی مارپیچ اسکرد شود .

خرید مارپیچ اسکرو در تهران کار بسیار دشواری است و به دلیل تحریم و به دلیل نبود نمایندگی و بدلیل نبود وارد کننده ممکن است خرید آن ماهای طولانی طول بکشد .

همچنین کمپرسور های اسکرو دارای بلبرینگ های سرعت بالا و خاصی هستند که ساخت ژاپن یا آلمان و بسیار کمیاب هستند و از این جهت خرید آن بسیار سخت بوده و مشکل اصلی این است که این بلبرینگ ها نگهدارنده اسکرو ها هستند و در صورت خرابی اسکرو ها به هم ساییده شده و خراب میشوند .اسکرو ها قطعات خیلی پیچیده با آلیاژ خاص و ماشین کاری خیلی پیچیده و فنی اند و مهندسی معکوس و ساخت کپی آنها در ایران کار بسیار مشکلی و تقریبا غیر ممکن و در صورت ساخته شدن نصب اسکرو غیر اصلی رو کمپرسور کاری غیر اصولی در نظر گرفته شده و امکان خرابی زیادی دارند .

حالا اگر بخواهیم از این جهت کمپرسور اسکرو بیتزر را با کمپرسور پیستونی بیتزر مقایسه کنیم ،

تقریبا تمام لوازم کمپرسورهای پیستونی بیتزر در ایران پیدا می شوند یعنی امکان خرید قطعات اصلی المانی کمپرسور های پیستونی بیتزر در تهران وجود دارد و حتی قطعات غیر اصلی هم در ایران ساخته میشود و هم از خارح از ایران قطعات غیر اصلی وارد میشود و حتی قطعات ساخته می شود که به نام اصلی بیتزر در کشور های غیر از آلمان فروخته می شود .

البته نکته خوب این نوضوع فراوانی این قطعات است و نکته بد این موضوع احتمال خرید قطعه اشتباه و فیک به جای قطعه اصلی که باید از فروشگاههای معتبر یا از کانال های قابل اعتماد خریداری شود،

کمی بیشتر در مورد ساختار داخلی کمپرسور اسکرو چیلر بدانیم

کمپرسور چیلر یا کمپرسور اسکرو ایده آسانی دارد و قطعات اصلی کمی دارد و قطعات و لوازم جانبی زیادی دارد.

کمپرسور اسکرو در واقع فقط یک موتور الکتریکی قوی و دو مارپیچ دقیق دارد .

ولی همین دو قطعه ساختار خیلی پیچیده و دقیقی دارند در نتیجه باید حفاظت شود پس تجهیزات حفاظتی و تجهیزات کمکی فراوانی دارد تا کارایی کمپرسور بیتزر هر جه بیشتر شود .

یکی از این تجهیزات ، تجهیزات روغن کاری و جذب روغن است .

کمپرسور اسکرو سوپاپ ندارد و بحای سوپاپ از روغن غلیظی استفاده میکند همین موضوع خرابی های مربوط به کمپرسور را خیلی کم میکند ، چون قطعات متحرک مکانیکی مربوط به این مار وجود ندارد در حالی که سوپاپ ها در مورد کمپرسور های پیستونی معمولا خیلی خراب میشوند و خرابی سوپاپ ها باعث خرابی سایر اجزاء میشود.

دیگر اینکه کمپرسور اسکرو اویل پمپ ندارد و از فشار بالای گاز برای روغن کاری استفاده میکند، این باعث میشود که اولا همیشه یک روغن فراوان و پر فشار باری روغن کاری عالی وجود داشته باشد دوما تمام مسایل مربوط به خرابی اویل پمپ و فشار ضعیف و روغن کاری ناقص حذف شود .

در عوض سیستم جداسازی روغن از گاز دارد که مجموعه کاملی است که به خوبی ساخته شده است .

البته این نیاز در مورد کمپرسور های پیستونی نیز وجود دارد ولی چنین مجموعه ای به صورت فابریکی روی کمپرسور های پیستونی ساخته و نصب نمی شود و سازنده های چیلر و سردخانه مجبورند قطعه ای به نام اویل سپراتور اکسترنال بیرون از کمپرسور نصب کنند که گاز داغ وقتی از کمپرسور پیستونی خارج میشود به داخل جداساز روغن میرود و در آن روغن از گاز جدا شد و با لوله به داخل کمپرسور بر میگردد و گاز پر فشار بدون روغن برای رسیدن به سایر اجزاء سیستم از آن طرف خارج شده و ادامه مسیر می دهد.

دیگر اینکه مجموعه دقیقی برای کنترل ظرفیت کمپرسور اسکرو در داخل کمپرسور وجود دارد . این مجموعه در اکثر کمپرسور های پیستونی وجود ندارد و در آنهایی هم که نصب شده است به خوبیه کمپرسور هایی اسکرو نیست ، در کمپرسور های اسکرو میتوان به راحتی ظرفیت را روی ۲۵ ، ۵۰ ، ۷۵ ، ۱۰۰ درصد تنظیم کرد.

محدوده کاری دمایی کمپرسور های سرمایش تراکمی اسکرو

یک موضوع خیلی پر اهمیت در مورد کمپرسور های بیتزر وجود دارد موضوع محدوده کاری دمایی کمپرسور های اسکرو است .

شرکت بیتزر و سایر شرکت های سازنده کمپرسور های اسکرو و پیستونی و در واقع تمام انواع کمپرسور ها گاهی محدوده دمایی اجباری برای کمپرسور ساخت خود تعیین میکنند ،

به این معنی که شما اجازه دارید فقط برای این محدوده دمایی از این کمپرسور استفاده کنید .

برای همین است که به کمپرسور های اسکرو کمپر سور چیار میگویند ، یا کمپرسور تهویه مطبوع

و به کمپرسور های پیستونی کمپرسور سردخانه می گویند یا کمپرسور دما پایین.

مثلا شرکت بیتزر میگوید اگر این کمپرسور را با این گاز استفاده کردی از این روغن و فقط در این محدوده دمایی استفاده کن و خارج از محدوده دمایی ذکر شده اجازه استفاده نمیدهد .

این موضوع میتواند دلایل فنی پیچیده ای داشته باشد ولی معنی اجباری آن این است که اجازه استفاده ندارید ، کمی بیشتر توضیح میدهیم :

اول اینکه سیم پیچ کمپرسور ها با گاز برگشت سرد میشود و استفاده از کمپرسور در دماهای بالا به معنی داغ بودن گاز برگشت است و گاز داغ توان سرد کردن سیم پیچ را ندارد ، این یک دلیل آسان و قابل درک دارد .

در ادامه دلیل های مهم تر و کمی پیچیده تر برای درک ذکر میشود ،

این دلایل عموما از ساختار کمپرسور ساختار گاز مبرد ساختار سیستم سرمایش و محیط اطراف محل نصب سیستم سرمایش نشات می گیرد،

اول ساختار کمپرسور را در نظر میگیریم ،

ساختار کمپرسور های اسکرو به این صورت است که اگر گازی به آن داده شود آن گاز را فشرده میسازد به این معنی که توان مکش گاز را ندارد در حالی که کمپرسور های پیستونی توان مکش گاز و در ادامه توان فشرده سازی گاز را دارند،

این یکی از اصلی ترین فرق های کمپرسور اسکرو با کمپرسور پیستونی است ، یعنی اینکه کمپرسور پیستونی میتواند گاز را بمکد و گاز مکیده شده فشرده سازی کند ولی کمپرسور اسکرو توان مکیدن ندارد و فقط گازهایی که به آن رسیده را فشرده سازی میکند،

حالا این موصوع به این دلیل مهم است که اکثر گازهای سرمایشی اگر به محیط خیلی کم فشاری پاشیده شوند سرماهای با دمای پایین خوبی تولید میکنند یعنی کمپر باید بتواند بجز اینکه سمت پر فشار را پر فشار تر میکند سمت مکش را بیشتر بمکد و فشار را سمت مکش را بتواند پایین بیاورد ،

به همین دلیل است که کمپرسور اسکرو مناسب سرد خانه و کلن دماهای زیر صفر نیست و فقط مناسب دماهای روی صفر و چیلر های تهویه مطبوع است،

از طرفی کمپرسور های پیستونی چون بجز ایجاد فشار گاز توان ایجاد مکش گاز هم دارند برای سرد خانه ها مناسب تر اند و البته باز کمپرسور های دو استیج که به صورت سری و پشت سرهم با دو استیج کار مکش و دهش را انجام میدهند توان مکش بیشتر دارند در نتیجه توان رسیدن به دماهای خیلی پایین تر را دارند.

دومین موضوع موضوع دمای بیرون است ،

در ادامه توضیح خواهیم داد که شرکت بیتزر تعداد کلاس های متفاوتی از کمپرسور بیتزر اسکرو را برای اقلیم های مختلف آب و هوایی جهان و کشور های مختلف ساخته است این موضوع را ما در جای خود به خوبی توضیح داده ایم در اینجا به صورت خلاصه گفته میشود که گرمای دریافت شده در نهایت باید به محیط اطراف منتقل شود و در مبدل های هوا خنک باید مبدل حداقل ده درجه داغ تر از محیط باشد که تبادل دما اتفاق بیوفتد حالا برای اینکه این دما تامین شود و در واقع گاز داغ تر شود باید کمپرسور گاز را بیشتر فشرده سازی کند ، حالا اشکال کار این است که کمپرسور اسکرو گاهی محدودیت هایی دارد یعنی نمیتواند تا فشار دلخواه ما گاز را فشرده سازی کند یعنی محدودیت عملکرد دارد پس در نهایت برای اقلیم های گرمی مثل خاورمیانه مناسب نیست و فقط،مناسب کشور های سرد و یا مناسب سیستم های آب خنک است.

در جای خود این موضوع بصورت خیلی مفصل توضیح داده شده است.

محدوده کاری فشاری و مکشی کمپرسورهای تراکمی اسکرو

یکبار دیگر کمپرسور اسکرو بیتزر را از دیدگاهذمحدوده کاری فشاری بررسی میکنیم ،

در مورد تمام پمپ ها کمپرس کننده ها محدوده کاری فشاری مهم ترین موضوع است مثلا وقتی می خواهیم یک پمپ آب بخریم اصلی ترین سوال این است که این پمپ آب را تا چه ارتفاعی بالا میبرد ؟ در واقع ما میپرسیم این پمپ چقدر فشار میتواند تولید کند این کلمه در مورد پمپ های آب با اصطلاح دبی و هد مشهور است .

و اما در مورد کمپرسور های تراکمی سرمایشی هم همین موضوع مهم است

اولا مقدار جابجایی گاز چقدر است ؟

دوما فشار بعد از کمپرسور تا چقدر می تواند زیاد شود یعنی قدرت کمپرس کمپرسور چقدر است ؟

سوما فشار قبل از کمپرسور تا چقدر میتواند کم شود یعنی قدرت مکش کمپرسور چقدر است ؟

واقعیت این است که کمپرسورهای اسکرو نمره های خوبی دریاغت نمیکنند یعنی قدرت فشار بعد از کمپرسور نمیتواند با کمپرسور های پیستوتی رقابت کند و همچنین قدرت مکش خیلی زیادی ندارند ،

ولی در مورد جابجایی نمره خیلی بالایی میگیرند یعنی با مصرف برق خیلی کمی مقدار خیلی زیادی گاز را جابجا میکنند و چون اصلی ترین موضوع در مورد مقدار سرمایش تولیدی مقدار جابجایی گاز است نتیجه میگیریم کمپرسور های اسکرو مقدار زیادی سرمای ارزان و با مصرف برق کم تولید میکنند و حالا چون خرابی کمی هم دارند آنها را به بهترین گزینه برای تولید سرمایش ساختمان های بزرگ تبدیل میکند ،

مثلا به عنوان یک مثال یک کمپرسور اسکرو ۳۰۰ حدودا به اندازه ۳۰۰ کولر گازی دوازده هزار سرما تولید میکند – این یک مثال غیر دقیق و برای تقریب ذهنی بود-

حالا چرا چنین نتایجی به دست می آید ؟

باید بدانیم که محدوده کاری دمایی کمپرسورها هم ناشی از محدوده کاری فشاری کمپرسور ها تاثیر میگیرند ، اساسا ساختار اسکرو توان مکش خوبی ندارد و توان دهش خوبی ندارد ولی توان جابجایی مقدار زیاد گاز را دارد و به آسانی مقدار زیادی گاز جابجا میکند ،

این نداشتن فشار دهش باعث میشود امکان استفاده از کمپرسور اسکرو در شهرهای گرم وجود نداشته باشد مثلا در شهرهای گرم ایران امکان استفاده از تعداد زیادی از کد های کمپرسور اسکرو وجود ندارد و فقط یک گروه که شرکت بیتزر دقیقا برای شهر های گرم طراحی کرده است قابل استفاده است و آن هم فقط با گاز مبرد ۱۳۴ و امکان استفاده از گازهای دیگر وجود ندارد .

و اینکه کمپرسور اسکرو قدرت مکش ندارد به این معنی است که کمپرسور اسکرو را نمی توان برای سردخانه استفاده کرد چون کمپرسور اسکرو قدرت مکش ندارد نمیتواند دماهای زیر صفر را بصورت اقتصادی تولید کند و در همه جای جهان برای سردخانه های زیر صفر از کمپرسور های پیستونی استفاده میشود ،

این موضوع در واقع یک محدودیت برای گاز ها هم محسوب میشود ولی برای راحتی درک این موضوع میتوانیم بگوییم اگر ما گاز آر ۲۲ که آشنا ترین گاز است را داشته باشیم و بخواهیم با آن دمای منفی ۶۰ درجه بدست بیاوریم باید آنرا به فشار خلاء تزریق کنیم ، و اگر بخواهیم دمای منفی چهل درجه بدست بیاوریم باید به فشار صفر یعنی معادل همین فشار اتمسفر و فضای اطراف تزریق کنیم و اگر بخواهیم دمای صفر درجه بدست بیاوریم باید به فشار حدود ۵۰ پی اس آی تزریق کنیم یعنی باید فشار قبل از کمپرسور ۵۰ باشد ، و این چیزی است که با کمپرسور اسکرو ممکن است و در واقع اقتصادی است و در فشار های کمتر کمپرسور اسکرو کارایی ندارد ،

برای همین است که کمپرسور اسکرو فقط به درد چیلر می خورد برای سرد خانه ها کارایی ندارد ،

این نوعی بیان بود در مورد رفتار کمپرسور ها و گاز ها برای تولید دماهای پایین در جای خود با بیان های دیگر و با توضیحات بیشتر این موضوع را توضیح داده ایم به سایر قسمت های سایت مراجعه کنید .